Jakie czynniki wpływają na koszt ulotek?

Wycena drukowania ulotek ma wyjątkowe duże znaczenie dla osób zainteresowanych ich przygotowywaniem. Należy jednak liczyć się z tym, że nie ma jednego tylko czynnika, który miałby na nią wpływ. Gdybyśmy chcieli wskazać najważniejszy wyznacznik ceny za druk, z pewnością musielibyśmy wspomnieć o doborze rodzaju papieru oraz o jego nakładzie.

Warto mieć też na uwadze to, że nie bez znaczenia jest to, czy kartka jest zadrukowana na jednej, czy też na dwóch stronach. Liczą się także dodatkowe sposoby na uszlachetnianie papieru podnoszące jego wartość.

Rodzaj papieru

W zależności od tego, z jakim papierem mamy do czynienia, możemy zdecydować się zarówno na druk cienkich i tanich ulotek, jak i na ulotki droższe, ale wykonane na grubszym papierze. Obecnie przyjmuje się, że opcją optymalną jest gramatura 130 g, mamy więc do czynienia z papierem odrobinę grubszym niż klasyczna kartka papieru. Oczywiście, takie rozwiązanie cieszy się dużym znaczeniem nie bez powodu, zapewnia bowiem odpowiedni wygląd i oczekiwaną wytrzymałość.

Nieco inaczej sytuacja przedstawia się wtedy, gdy mamy do czynienia z ulotkami składanymi. W ich wypadku najbardziej pożądaną jest gramatura 170 g. Jeśli z kolei stawiamy na ulotki ekskluzywne, powinniśmy sięgać przede wszystkim po te, których gramatura wynosi 250, a nawet 300 g. Niższe także są dopuszczalne, nie bez przyczyny są jednak kojarzone z relatywnie tanimi ulotkami. Jeśli więc prestiż ma być naszym celem nadrzędnym, inwestycja w grubszy papier może okazać się znacznie bardziej opłacalna niż sądziliśmy.

Koszt ulotek firmowych

Nakład ulotek i jego znaczenie

Trudno nie zgodzić się z tym, że również nakład ulotek jest czynnikiem w istotny sposób wpływającym na to, jaką cenę mogą one osiągnąć. Co do zasady, im jest większy, tym niższa staje się automatycznie cena, jaką osiąga pojedyncza ulotka. Jeśli więc ulotki są drukowane w formacie A5 na zwykłym papierze o gramaturze 130 g w nakładzie 10000 sztuk, ich średnia cena wynosi 5 groszy za sztukę. Wystarczy jednak, że nakład zostanie zmniejszony do 1000 egzemplarzy, a cena ta wyniesie już 12 groszy za każdą ulotkę.

Uszlachetnianie ulotek

Tanie ulotki zwykle charakteryzuje to, że do ich produkcji jest wykorzystywany cienki papier, a one same utrzymane są w standardowym formacie i odpowiednim nakładzie. Jak już jednak wspomniano, nie brakuje klientów, dla których ważne jest to, aby ulotki prezentowały się efektywnie. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po dodatkowe sposoby na wykończenie papieru. Drukowanie ulotek może zostać w takich okolicznościach uzupełnione o ich foliowanie, lakierowanie, srebrzenie, a nawet złocenie. Nie brakuje też takich metod, które wpływają nie tylko na sam wygląd ulotek, ale także na ich dłuższą żywotność.

Ulotki są sztywniejsze, bardziej odporne na promienie słoneczne, a do tego trudniej je zarysować. Oczywiście, każda taka opcja dodatkowa to jednocześnie dodatkowy koszt, z którym musimy liczyć się. Należy jednak zastanowić się, czy inwestycja nie jest, mimo wszystko, opłacalna, choćby ze względu na wrażenie, jakie może zrobić na klientach.

Autor