Skuteczna ulotka: jak ją zaprojektować?

Zamierzasz zaplanować ulotkę reklamującą Twoją firmę, ale zupełnie nie wiesz jak to zrobić? W naszym artykule znajdziesz garść istotnych zasad, których przestrzeganie sprawi, że ulotki wreszcie będą naprawdę skuteczne. Powiedziano kiedyś, że nawet pięćdziesiąt procent pieniędzy, które wydawane są na reklamę okazują się być pieniędzmi wyrzuconymi w błoto.

Trudno jednak powiedzieć tak naprawdę, o które pięćdziesiąt procent chodzi. Prawie każdy, kto podjął decyzję o prowadzeniu własnej firmy prędzej czy później dochodzi do wniosku, że koniecznie trzeba zaprojektować ulotki. Postrzegane są one jako absolutny must have. Nie każdy jednak myśli nad tym, jak to zrobić, aby ulotka miała sens i przyniosła oczekiwany efekt. Tymczasem okazuje się, że znaczna część ulotek ląduje w pierwszym napotkanym koszu na śmieci.

Co ma dać mi ulotka?

Jeżeli decydujesz się na ulotki tylko dlatego, że wszyscy inni przedsiębiorcy tak robią, robisz właśnie pierwszy krok do poniesienia porażki na tym polu. Ulotka ma bowiem spełniać bardzo określone zadania. Jej podstawowym celem jest zdobycie klientów. Ma dostarczać informacji na temat promocji. Aby jednak tak się stało, musi zaciekawić, czasami intrygować, informować, nierzadko również śmieszyć. Powinna również skłaniać do podejmowania bardzo konkretnego zadania. Oczywiście takiego, które dla nas jako właścicieli reklamowanej w ulotce firmy przyniesie korzyści. Dobrze określony cel ulotki pomoże podjąć decyzję na temat tego, co powinno się w ulotce znaleźć.

Elementy ulotki reklamowej

Czy na skutek ulotki klient ma zadzwonić do nas? A może ma pojawić się w sklepie bądź biurze? A może powinien zdecydować się na odwiedzenie naszej strony internetowej? W zależności od tego, co chcemy osiągnąć wygląd ulotki powinien być nieco inny. Kolejnym pytaniem, które trzeba zadać jest to dotyczące grupy docelowej. Musimy wiedzieć, do kogo ma trafiać ulotka.

To pytanie oczywiste, na które jednak nie każdy przedsiębiorca umie udzielić odpowiedzi. A jeśli nie określimy grupy docelowej, możemy być niemalże pewni, że ulotka wyląduje w koszu na śmieci. Znajomość grupy docelowej pomaga w zaprojektowaniu ulotki. Trzeba bowiem dobrać odpowiednie kolory, wielkość i rodzaj czcionki, zdjęcia i inne elementy graficzne, treść. Zupełnie inaczej będzie bowiem wyglądała ulotka, która ma reklamować produkty dla dwulatków, a inaczej ta, która ma trafić do mężczyzn cierpiących z powodu przerostu prostaty. Niestety, większość osób zamawiających ulotki zdaje się o tym kompletnie zapominać.

Nawet jeśli nasz produkt jest dla wszystkich, nie będzie się sprzedawał, jeśli będziemy na siłę próbowali sprzedać go wszystkim. Dlatego tak ważne jest, aby precyzyjnie określić grupę docelową, a następnie mając ją na uwadze projektować wygląd ulotki. Jednocześnie trzeba być świadomym tego, że nasz mózg w pierwszym momencie zwraca uwagę nie na treść ulotki, a na to, jak ona wygląda. W związku z tym bierze pod uwagę kolor, wielkość czcionki i zdjęcia, jakie zamieściliśmy na ulotce. Trzeba pamiętać, że nawet najmniejsze zdjęcie jest dla mózgu ogromną informacją.

Autor